Ponad 7500 artykułów dostępnych bezpośrednio w magazynie
Twój partner w astronomii
Magazyn > Pytania i odpowiedzi > Statywy fotograficzne
Pytania i odpowiedzi

Statywy fotograficzne

Szukasz idealnego statywu, by przenieść fotografię lub obserwacje przyrody na wyższy poziom? Tu znajdziesz odpowiedzi na najważniejsze pytania!

Omegon Pro Stativ Detail

Czy statyw jest mi w ogóle potrzebny i co może mi zaoferować?

Statyw często okazuje się przydatnym narzędziem w fotografii, astronomii, obserwacjach dzikiej przyrody i krajobrazów, oraz podczas polowań. Oto cztery dobre powody, dla których statyw może okazać się przydatny:

  • stabilność: statyw pomaga zminimalizować drgania i jest stabilną podstawą dla Twojego aparatu lub teleskopu; to szczególnie przydatne podczas fotografowania z długimi czasami naświetlania lub w przypadku teleskopów z dużym powiększeniem,
  • elastyczność: statyw pozwala ustawić aparat lub teleskop w różnych pozycjach, które bez niego byłyby trudne lub niemożliwe do osiągnięcia,
  • precyzja: statyw umożliwia dokładne ustawienie aparatu lub teleskopu, aby optymalnie uchwycić wybrany obiekt,
  • komfort: statyw pozwala na wygodną i odprężającą pracę przez dłuższy czas.

W przypadku fotografii statyw jest szczególnie przydatny przy długich ekspozycjach, zdjęciach nocnych, zdjęciach krajobrazowych, makrofotografii, przy wykonywaniu panoram i zdjęciach grupowych z samowyzwalaczem.

W przypadku astronomii statyw jest niezbędnym akcesorium dla teleskopu, który potrzebuje stabilnej podstawy, by obserwować oraz fotografować gwiazdy i planety.

W przypadku obserwacji dzikiej przyrody i polowań statyw zapewnia stabilną podstawę dla lornetki lub celowniczej, by łatwiej dostrzec i obserwować cel.

Ile muszę wydać na dobry statyw?

Wybór odpowiedniego statywu zależy od posiadanego sprzętu i Twoich oczekiwań. Statyw z wyższej półki cenowej od 300 euro są lepsze pod względem wykonania, a także funkcjonalności, trwałości i udźwigu.

Zaleca się, by cena statywu wynosiła około 30 procent wartości posiadanego sprzętu. Tak więc, jeśli Twój aparat / luneta / teleskop kosztuje 2000 euro, należy rozważyć wysokiej jakości statyw za około 600 euro.

Można jednak znaleźć również dobre statywy z włókna węglowego do użytku domowego już za 100 euro.

Do czego służy hak na statywie?

Do czego służy hak na statywie?

Niektóre statywy wyposażone są w hak pod kolumną środkową. Zapewnia on dodatkowe zabezpieczenie i stabilność w przypadku lżejszego sprzętu i wiatru, ponieważ w razie potrzeby można powiesić na nim obciążenie, np. plecak.

Uwaga! Nie należy przekraczać dopuszczalnego maksymalnego obciążenia!

Gwint

Co to jest gwint fotograficzny? 

Gwint fotograficzny nazywany jest również gwintem statywowym. Służy do mocowania aparatów, lornetek i lunet na statywie. Gwint fotograficzny jest znormalizowany i niezależny od producenta. Jest to gwint calowy według starego amerykańskiego standardu w rozmiarze "1/4 cala". W krajach anglojęzycznych "cal" tłumaczony jest jako "inch".

Jaki więc gwint ma zwykły statyw?

Statywy wyposażone są w popularne gwinty calowe w dwóch poniższych rozmiarach:

1) Gwint 1/4 cala (1/4"-20 UNC)

Statywy z głowicą mają na głowicy gwint 1/4" do mocowania aparatów, lornetek i lunet.

2) Gwint 3/8 cala (3/8"-16 UNC)

Statywy bez głowicy mają gwint 3/8" do mocowania głowicy.

Rodzaje głowic statywowych

Rodzaje głowic statywowych

Głowica statywowa umożliwia pochylanie, obracanie i panoramowanie zamocowanego na niej sprzętu. Istnieje wiele konstrukcji i typów głowic statywowych, które umożliwiają ruch lewo-prawo, góra-dół, oraz 360 stopni wokół własnej osi.

Przegląd najważniejszych typów głowic statywowych:

Głowica wideo (2-kierunkowa) z amortyzacją olejową

Olejowa głowica wideo (2-kierunkowa) zapewnia płynne ruchy bez efektu szarpania. Ta głowica jest popularna wśród filmowców i obserwatorów przyrody.

Głowica uchylna 2-kierunkowa

Znana też jako głowica 2D, umożliwia ruch w dwóch kierunkach naraz. Przechył w górę lub w dół oraz panoramowanie w lewo i w prawo. Ze względu na prostotę konstrukcji nie są one już całkiem na czasie, jednak do dziś świetnie sprawadzają się w fotografii krajobrazowej. Wadą tych głowic jest brak możliwości obracania do kadru pionowego, więc do aparatów nadają się w ograniczonym zakresie.

Głowica uchylna 3-kierunkowa

Znana też jako głowica 3D, może być ustawiana w trzech kierunkach ruchu - niezależnie od siebie. Dzięki tej głowicy możliwe jest precyzyjne ustawienie, pozwalające na dokładną realizację kadru, wymaganą w fotografii panoramicznej i architektonicznej. Głowica 3-kierunkowa jest wszechstronna i należy do najpopularniejszych głowic statywowych.

Głowica przekładniowa

Głowica przekładniowa jest udoskonaloną większą siostrą głowicy 3D i zapewnia obserwatorom i fotografom większy komfort za wyższą cenę. Zgrubne ustawienie aparatu może być często regulowane za pomocą jednego pokrętła, natomiast regulacja precyzyjna może być następnie dostrojona w trzech kierunkach za pomocą trybów regulacyjnych.

Głowica uchylna wideo

Głowica uchylna wideo bardzo dobrze sprawdza się z kamerami wideo lub podczas nagrywania filmów, ponieważ odbywa się to jedynie w formacie poziomym. Przechył w pionie i obrót w poziomie są zazwyczaj wystarczające i głowica uchylna 3D nie jest konieczna. O wiele bardziej skupiamy się tutaj na właściwościach tłumiących głowicy uchylnej wideo dla optymalnych, płynnych i miękkich ruchów prowadzenia kamery. Długi uchwyt dodatkowo to ułatwia. Głowice uchylne wideo są z reguły jednocześnie głowicami olejowymi.

Głowica kulowa

Postrzegana jako najczęściej używana głowica statywowa, dzięki swojej praktycznej i przyjaznej obsłudze. Głowica kulowa punktuje kompaktowymi rozmiarami i niewielką wagą, co doskonale sprawdza się przy szybkich i elastycznych ruchach aparatu. Niezbędna w fotografii akcji, sportowej, portretowej i podróżniczej. Aby zapobiec niekontrolowanemu przechyłowi kamery, wysokiej jakości statywy z głowicą kulową posiadają ochronną fukcję blokującą.

Uchwyt pistoletowy

Znany także jako action griff czy joystick, należy do grupy głowic kulowych. Poręczny uchwyt przypomina rękojeść pistoletu. Umożliwia on swobodny ruch po naciśnięciu spustu i blokadę pozycji po zwolnieniu go w danym położeniu. W ten sposób Twoje zdjęcia akcji i sportu będą jeszcze lepsze niż w przypadku normalnego statywu z głowicą kulową.

Głowica panoramiczna

Dzięki niej uzyskasz idealne zdjęcia panoramiczne. Głowica statywowa obraca się w płaszczyźnie poziomej. Korzystając z podziałki stopniowej można obracać głowicę zawsze o ten sam kąt. W niektórych modelach można ustawić kąt poprzez "blokadę". Im dłuższa ogniskowa Twojego aparatu, tym więcej zdjęć potrzebujesz i tym ciaśniej należy ustawić stopnie ogranicznika. Następnie można wykorzystać oprogramowanie do obróbki aby złożyć zdjęcia w klasyczny długi format panoramiczny. Wysokiej jakości statywy z głowicą panoramiczną posiadają funkcję precyzyjnego ustawienia środka optycznego (punktu węzłowego) Twojego aparatu względem osi obrotu statywu, umożliwiając również fotografowanie bliskich kadrów bez efektu paralaksy (bez podwójnych konturów.

Gimbal (przegubowy)

Głowica statywowa typu gimbal szczególnie dobrze sprawdza się we współpracy z długimi teleobiektywami, ponieważ w tym przypadku kombinacja aparatu i ciężkiego obiektywu jest automatycznie równoważona względem środka ciężkości aparatu i utrzymywana w równowadze także po zwolnieniu blokady głowicy. Twój cenny sprzęt nie przechyli się zatem do przodu w niekontrolowany sposób i jest optymalnie chorniony przez gimbal. Te głowice nadają się szczególnie do fotografii przyrodniczej i sportowej.

Głowica zmotoryzowana

Jest ona napędzana silnikiem, co jest przydatne jeśli Twój sprzęt jest w niedostępnym miejscu i wymaga odpowiedniego sterowania zdalnego lub zautomatyzowanego. Sterowanie odbywa się zwykle drogą radiową, kablową, lub za pomocą podczerwieni. Ze względu na bardzo specyficzne konstrukcje zmotoryzowanych głowic statywowych w zależności od obszaru zastosowania (fotografia dzikiej przyrody, obserwacje pogody, wieloliniowe zdjęcia panoramiczne), przed zakupem należy jednoznacznie sprecyzować docelowe przeznaczenie.

Wysokość statywu

Wysokość statywu

Jak wysoki musi być statyw?

Optymalna wysokość statywu zależy od Twojego wzrostu. Można odliczyć ryczałtem ok. 10 - 15 cm, podobnie jak wysokość Twojego aparatu / lunety i głowicy statywowej, które zamocujesz na statywie, co daje kolejne z grubsza 10 cm. Jeśli więc masz 180 cm wzrostu, potrzebujesz statywu, który osiągnie wysokość od 155 do 160 cm.

Gwarantuje to, że będziesz mieć wizjer na wysokości oczu bez konieczności użycia kolumny środkowej.

Jak wysoki powinien być statyw do telefonu komórkowego i co sprawia, że statyw nadaje się do wykorzystania z komórką?

Wysokość statywu na komórkę zależy w pełni od tego, czy chcesz fotografowć bardziej z lotu ptaka za pomocą selfie-sticka, czy raczej domowe treningi lub tutoriale z karimaty czy blatu kuchennego. Zwykły statyw trójnożny może być z reguły rozsunięty do wystarczającej wysokości 150 cm, a jego nogi rostawiają się na tyle szeroko, by utrzymać stabilność.

Polecamy stabilny, ale lekki i mały statyw z aluminium lub włókna węglowego, który można bez wysiłku przenosić.

Głowica statywowa powinna zapewniać płynny i miękki ruch podczas obracania i nachylania, by uniknąć drgań spowodowanych zbyt szybkimi ruchami.

Jaki statyw w zależności od miejscówki?

Jaki statyw w zależności od miejscówki?

Góry

Do wykorzystania w górach zalecany jest statyw lekki, ale stabilny, ponieważ często będziemy przenosić go na długich dystansach. Dobrym wyborem są statywy z włókna węglowego czy aluminium, ponieważ są lekkie, a jednocześnie zapewniają dobrą stabilność. Statyw z kolcami lub gumowymi końcówkami idealnie sprawdza się w nierównym terenie.

Śnieg

Statyw do użytku na śniegu powinien być stabilny i zapewniać stateczność. Najlepiej, jeśli oferuje możliwość dociążenia nóg statywu dodatkowym balastem, by utrzymać stabilność na wietrze. Dobrym wyborem jest statyw z gumowymi stopkami, ponieważ zapewniają one pewne oparcie nawet na śliskim gruncie.

Upał

Dobrym wyborem do użytkowania w wysokich temperaturach są statywy z nogami wykonanymi z włókna węglowego, ponieważ nie nagrzewają się one tak szybko, jak nogi wykonane z metalu.

Wiatr

Do wykorzystania w wietrznych warunkach zalecany jest statyw o nisko położonym środku ciężkości, co zapewnia większą stabilność. Pomocny może być również statyw z kolcami lub hakiem/hakami do zamocowania dodatkowego balastu.

Woda (jeziora, rozlewiska, wybrzeża, mokradła)

Do pracy w środowisku wilgotnym zalecane są statywy, które chronione są przed korozją i są możliwie wodoodporne. Nogi statywu wykonane z tytanu są odporne nawet na działanie słonej wody. Poza tym, zalecany jest łatwy w konserwacji system blokady twist-lock. Dzięki swojej konstrukcji technicznej redukuje on ilość wody, piasku czy żwiru, które dostają się do nóg, i pozwala on dłużej cieszyć się swoim statywem.

W zależności od sytuacji zalecany jest statyw z określoną funkcjonalnością. Jeśli, na przykład, planujemy długie ekspozycje, przewagę zdobędzie tu statyw ze stabilną kolumną środkową i wygodnymi możliwościami regulacji. W przypadku fotografii podróżniczej sprawdzi się statyw o kompaktowych gabarytach i niskiej wadze.

Jak zamocować na statywie aparat, lornetkę, czy lunetę?

Dokładna procedura zależy od statywu i sprzętu.

Z reguły sprzęt zamocowany jest na statywie za pomocą płytki mocującej lub adaptera/uchwytu. Upewnij się, że sprzęt jest dobrze i stabilnie zabezpieczony.

Najpierw przykręć swój aparat do płytki mocującej, a następnie zamocuj całość na głowicy statywowej.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze stabilnego statywu?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze stabilnego statywu?

Stabilność statywu jest niezbędna, by zapewnić bezpieczeństwo i pewną bazę dla aparatu czy teleskopu podczas fotografowania. Oto wybrane czynniki wpływające na stabilność statywu:

  • średnica nóg: im większa średnica nóg statywu, tym stabilniejszy statyw; większe średnice oznaczają również większą wagę statywu, ale zapewniają także większy udźwig i stabilność,
  • materiał: materiał również może wpłynąć na stabilność; stopy aluminium, stopu magnezu i włókno węglowe to solidne materiały, które zapewniają dobrą stabilność, natomiast tytan idealnie chroni przed korozją w wodzie,
  • konstrukcja trzypunktowa: konstrukcja trzypunktowa, w której nogi statywu ułożone są w trójkąt równoboczny, także zapewnia większą stabilność niż statyw z jedną nogą (monopod),
  • haki na nogach: niektóre statywy wyposażone są także w haki na nogach, na których można zawiesić dodatkowy balast, zwiększając tym samym stabilność statywu.

Co daje monopod?

Cottonbro Studio/pexels.com Cottonbro Studio/pexels.com

W porównaniu z innymi wyraźnie stabilnymi statywami, monopody wymagają nieco praktyki zanim osiągniemy rezultaty pozbawione uczucia frustracji. Jednak oferują one wyjątkową swobodę ruchów i oszczędność miejsca.

Jest to zaletą szczególnie w przypadku fotografii sportowej czy w tłumie ludzi. Często nie można wykorzystać innego statywu, choć konieczna jest większa stabilność i odciążenie w porównaniu z trzymaniem sprzętu w rękach. Dodatkowy stabilizator obrazu pomaga uzyskać wyraźne i ostre zdjęcia nawet przy czasach naświetlania poniżej 1/8 sekundy.

Co to jest statyw gimbalowy i komu może się on przydać?

Gimbal to system stabilizacyjny autonomicznie niwelujący ruchy i drgania podczas kręcenia filmów. Jest to idealne rozwiązanie dla amatorów, którzy chcą tworzyć dynamiczne, a zarazem stabilne klipy wideo i filmy, ale nie chcą korzystać z ciężkiego, nieporęcznego i drogiego sprzętu profesjonalnego, takiego jak systemy Dolly i szyny wideo.

Jakie statywy są najlepsze? Materiał, średnica nóg, stabilność.

Jakie statywy są najlepsze? Materiał, średnica nóg, stabilność.

Na rynku dostępnych jest wiele różnych typów statywów, a najlepszy wybór zależy od indywidualnych potrzeb i wymagań. Można jednak wymienić kilka czynników, które rozważyć przed wyborem statywu.

  • Materiał: statywy wykonane są z różnych materiałów. W przypadku statywów fotograficznych wykorzystuje się statywy z nogami wykonanymi z drewna, włókna węglowego, czy aluminium. W przypadku statywów do teleskopów nogi często wykonane są ze stalowych rur. Ale jakie są między nimi różnice? Ciężkie statywy drewniane mają najlepsze właściwości w zakresie tłumienia drgań, co sprawia, że szczególnie dobrze nadają się do ciężkich sprzętów i długich ogniskowych. Statywy z włókna węglowego mają podobne właściwości, co statywy drewniane, ale są znacznie lżejsze. Statywy aluminiowe są stosunkowo lekkie oraz tanie w produkcji, i najlepiej sprawdzają się w fotografii statycznej, gdzie użytkownik może korzystać z samowyzwalacza lub wyzwalacza zdalnego.
  • Średnica nóg: im większa średnica nóg statywu, tym stabilniejszy jest statyw. Większa średnica oznacza również, że statyw jest cięższy, ale zapewnia także większy udźwig i stabilność.
  • Wysokość: wysokość statywu zależy od jego typu i wersji. Jeśli zamierzać prowadzić dłuższe sesje obserwacyjne lub fotograficzne, powinieneś wybrać statyw o wysokości umożliwiającej wygodną pracę.
  • Udźwig: statywy mają również maksymalny udźwig. Upewnij się, że statyw jest w stanie bezpiecznie utrzymać ciężar Twojego aparatu lub teleskopu.
  • Transport: jeśli często podróżujesz, powinieneś wybrać statyw łatwy w transporcie, jak np. statyw turystyczny, o dużej mobilności.
  • Stabilność: niektóre statywy wyposażone są w dodatkowe stabilizatory, jak np. haki na nogach, które można obciążyć dodatkowym balastem zwiększającym stabilność.

Na rynku istnieje wiele renomowanych marek, jak Leofoto, Berlebach, Manfrotto, Novoflex i Omegon, które oferują wysokiej jakości i niezawodne statywy.

Jak ciężki powinien być statyw w zależności od celu jego zastosowania?

Statywy lekkie - idealne dla podróżników i do użytku w terenie, gdzie trzeba przenosić statyw na duże odległości. Z reguły lekkie statyw wykonane są z aluminium lub włókna węglowego i ważą od 0,5 do 1,5 kg. W porównaniu ze statywami większymi i cięższymi są one mniej stabilne i często mają mniejszy udźwig. Są jednak dobrym wyborem dla lekkich aparatów i do fotografowania z krótkimi czasami naświetlania.

Statywy w średnim przedziale wagowym - zapewniają większy udźwig i są wystarczająco stabilne, by używać ich w fotografii z dłuższymi czasami naświetlania lub z cięższymi aparatami i lunetami. Ważą one z reguły od 1,5 do 3 kg i wykonane są z wytrzymałych materiałów, takich jak aluminum czy włókno węglowe, przez co wciąż można je bezproblemowo przenosić.

Statywy ciężkie - idealnie nadają się do współpracy z ciężkimi aparatami, teleskopami i obiektywami, oraz zapewniają bardzo duży udźwig. Często są one wykonane z wytrzymalych materiałów, takich jak aluminium czu włókno węglowe i mogą ważyć do 8 kg. Te statywy oferują bardzo dużą stabilnośći idealnie nadają się do wykorzystania w fotografii z długimi czasami naświetlania i w trudnych warunkach panujących w lokalizacji stałej lub takiej, do której można dotrzeć samochodem.

Należy również pamiętać, że ciężki statyw nie zawsze będzie najlepszym wyborem, ponieważ może być za ciężki i zbyt nieporęczny dla Twoich potrzeb. Ważne jest, aby rozważyć wymagania swojego projektu i wybrać statyw, który najbardziej do nich pasuje.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie statywu?

Oto nasza krótka instrukcja w 5 krokach:

Krok 1: Masa

Oczywiście możliwie jak najlżejszy statyw jest łatwiejszy w transporcie, szczególnie podczas wycieczek czy wędrówek, ponieważ liczy się tu każdy gram. Jednak jeśli jest on zbyt lekki i w efekcie niewystarczająco stabilny by zrobić wystarczająco ostre zdjęcie na szczycie góry przy silnym wietrze, będziesz zirytowany, że w ogóle "taszczyłeś" go ze sobą z tak marnym efektem.

Krok 2: Rozmiar, wysokość i wymiary po złożeniu

Im mniejsze wymiary po złożeniu, tym łatwiejszy jest transport statywu podczas wycieczek czy wędrówek, ale zwykle jest on jednocześnie lżejszy i odpowiednio mniej stabilny. Kluczem jest tutaj znalezienie idealnego poziomu kompaktowości dla Twoich wymagań co do stabilności. Jeśli chodzi o ustawienie wysokości roboczej, zasadniczo powinno być ono ergonomiczne i nie nadwerężające Twoich pleców.

Krok 3: Udźwig

Tu musisz się zastanowić, ile kilogramów waży kombinacja Twojego sprzętu, który będzie zamocowany na statywie. W tym celu zalecamy zważenie swojego najcięższego aparatu / lunety / lornetki, wraz z najcięższym obiektywem, którego używasz.

Krok 4: Wykonanie i materiał

Włókno węglowe i aluminium są uważane za absolutnych liderów wśród materiałów na statywy, zarówno w zakresie amatorskim, jak i profesjonalnym. Wynika to z ich niewielkiej wagi w połączeniu z ogromną stablnością i trwałością. Aluminium jest tu absolutnym zwycięzcą cenowym. Tytan uważany jest za szczególnie odporny na korozję w słonej wodzie, a statywy drewniane zachwycają najlepszymi właściwościami tłumienia drgań, klasycznym wyglądem i ekologicznym surowcem.

Krok 5: Głowica statywowa

Najpopularniejszymi rodzajami głowic statywowych są bardzo wszechstronne głowice kulowe umożliwiające szybą regulację, oraz głowice uchylne 3-kierunkowe pozwalające uzyskać bardzo precyzyjne ustawienie. Należy zauważyć, że nie każdy statyw ma automatycznie w zestawie głowicę.

Wolisz blokady obrotowe czy zatrzaskowe?

Blokady obrotowe (twist lock) i zatrzaskowe (click lock) to dwa różne typy blokady nóg, stosowane w statywach. O tym, jakie mają one zalety i wady, dowiecie się z poniższego zestawienia:

Blokady obrotowe

Zalety
Wady
● większa trwałość i mniejsze zużycie w porównaniu z blokadami zatrzaskowymi
● trudniejsza obsługa w rękawiczkach czy wilgotnymi dłońmi
● lepsze uszczelnienie przed kurzem i brudem
● ustawienie nóg na odpowiednią wysokość trwa nieco dłużej
● większe możliwości adaptacyjne dzięki precyzyjnej regulacji długości nóg
Drehverschluss Stativ

Blokady zatrzaskowe

Zalety
Wady
● bardzo łatwa obsługa i regulacja, nawet w rękawiczkach czy wilgotnymi dłońmi
● z czasem się zużywają, są mniej trwałe niż blokady obrotowe
● zapewniają nieco gorsze uszczelnienie przed kurzem i brudem
Klickverschlüsse Stativ

Podsumowując, wybór między blokadami obrotowymi a zatrzaskowymi zależy od tego, czy potrzebujesz statywu trwałego i wytrzymałego, co zapewniają blokady obrotowe, czy statywu łatwego i szybkiego w ustawieniu, a w tym przypadku blokady zatrzaskowe będą zapewne bardziej odpowiednie.

Jakiego udźwigu potrzebuje mój statyw?

Statywy mają różną stabilność, dlatego utrzymują różne obciążenia. Nazwijmy to udźwigiem lub nośnością. Kiedy kupujesz statyw, upewnij się, że może on bezpiecznie i bez zbytnich drgań utrzymać ciężar Twojego sprzętu.

Nasze zalecenie: szukaj statywów, które mogą utrzymać dwukrotną wagę Twojego sprzętu. W ten sposób będziesz po bezpiecznej stronie pod względem stabilności.

Jakie są rodzaje statywów?

Luis Quintero/pexels.com  Luis Quintero/pexels.com
  • Statyw jednonożny/monopod: monopod ma jedną nogę, z reguły używany jest przez fotografów i gwarantuje większą stabilność podczas robienia zdjęć i filmów. Monopody są łatwe w transporcie i idealne w przypadku ograniczonej przestrzeni na sprzęt. Nie nadają się do lunet i teleskopów
  • Statyw trójnożny: statyw trójnożny to najbardziej powszechny i znany typ statywu wykorzystywanego do fotografii i obserwacji. Składa się z trzech nóg, które w górnej części połączone są płytą, na której mocuje się sprzęt. Zapewnia on doskonałą stabilność i jest dostępny w różnych rozmiarach i wersjach materiałowych.

Podtypy:

Statywy mini: statywy mini są małe i lekkie, nadają się do zastowowania na płaskich powierzchniach, jak na przykład stoły czy kamienie lub skały. Są one jednak mniej stabilne niż większe statywy i, z kilkoma wyjątkami, obsługują jedynie lżejsze aparaty.

Statywy do teleskopów: statywu do teleskopów używane są do montaży astronomicznych. Często mają również większy udźwig i mogą utrzymać ciężkie teleskopy.

Statywy wideo: są one specjalnie zaprojektowane do użytku z kamerami wideo czy filmowymi i mogą być cięższe i większe niż statywy fotograficzne.

Statywy fotograficzne: są one zaprojektowane do użytku z aparatami, lornetkami i lunetami. Dostępne w różnych rozmiarach i wersjach materiałowych.

Statywy turystyczne: są one z reguły lekkie i mobilne, dzięki czemu idealnie sprawdzają się w podróży.

Jakich akcesoriów potrzebuję? Czy w ogóle jakichś potrzebuję, czy wszystko jest już w zestawie?

To, czy potrzebujesz akcesoriów do statywu, czy nie, zależy od Twoich wymagań i preferencji. Oto kilka możliwości doboru odpowiednich akcesoriów:

Głowica statywowa: głowica statywowa to przegub utrzymujący aparat na statywie i umożliwia obracanie, przechylanie i odchylanie aparatu. Istnieją różne rodzaje głowic, w tym głowice kulowe i uchylne.

Płytka szybkozłączki: szybkozłączka to mała płytka, która pozwala szybko zamocować aparat na statywie i równie szybko go z niego zdjąć bez żadnych narzędzi. Można również wykorzystać kilka płytek dla różnych aparatów, by ułatwić zamianę.

Kolce: dla lepszej stabilności statywu na nierównym gruncie można wykorzystać kolce. Stosuje się je zamiast gumowych stopek.

Torba na statyw: torba na statyw pomaga bezpiecznie transportować i chronić statyw. Istnieje szeroka gama pokrowców dla różnych typów statywów. Wiele statywów dostępnych jest już z pokrowcem w zestawie.

Przeciwwagi: jeśli używasz ciężkiego obiektywu lub dużego sprzętu optycznego, przeciwwagi mogą pomóc w utrzymaniu stabilności statywu i zminimalizowaniu wibracji.

Dobre modele dla początkujących

Istnieje kilka dobrych modeli statywów na start, które oferują solidną jakość w przystępnej cenie. Klasyczne startery są kompaktowe i łatwe w transporcie. Ich nośność wystarcza do zastosowań hobbystycznych. Wykonane są z aluminium i mają głowicę kulową. Dostępna jest płytka mocująca, a obsługa jest prosta i przyjazna dla użytkownika.

Jaki statyw na jaką okazję? Podróż – obserwacje przyrody – polowanie – astronomia – wędrówki

Jaki statyw na jaką okazję? Podróż – obserwacje przyrody – polowanie – astronomia – wędrówki

Jakie statywy najlepiej sprawdzają się podróży?

Statywy, które szczególnie dobrze sprawdzą się w podróży, powinny być lekkie, kompaktowe i mieszczące się w plecaku. Idealnie nadają się tu zatem statywy turystyczne z włókna węglowego lub aluminium, oferujące dobrą stabilność przy niskiej masie. Praktyczne w podróży mogą być także statywy mini i monopody, ponieważ nie zajmują wiele miejsca i są łatwe w transporcie.

Jakie statywy zalecane są do obserwacji przyrody?

Do obserwacji przyrody za pomocą lornetki lub lunety najlepiej nadają się lekkie i stabilne statywy o ergonomicznej wysokości roboczej i dużym udźwigu. Dobrym wyborem są tu statywy o niewielkiej wadze, ponieważ są łatwe w transporcie i zapewniają solidną podstawę dla sprzętu optycznego.

Jakie statywy nadają się na polowania?

Polowania wymagają solidnych i stabilnych statywów, które można używać nawet w trudnych warunkach. Statywy z cichą głowicą kulową i dużym udźwigiem mają tu przewagę, bo stabilnie utrzymają ciężkie aparaty i obiektywy lub lornetki. Niemniej jednak, ciężar własny powinien pozostać niewielki, ze względu na długie marsze przez las.

Jakie statywy nadają się do astronomii?

W astronomii niezbędne są ciężkie i stabilne statywy, by utrzymały duże teleskopy i zapewniały stabilną platformę obserwacyjną. Wymagane są tu duże, ciężkie statywy o dużej nośności i wytrzymałości, któe można rozstawić na ergonomiczną wysokość roboczą. Masa własna statywu może również być większa, ponieważ rzadko trzeba je przenosić na duże odległości.

Jakie statywy najlepiej sprawdzą się podczas wędrówek górskich?

Na wędrówki nadają się szczególnie lekkie i kompatowe statywy, które po złożeniu mieszczą się w plecaku i są łatwe w transporcie. Dobrym wyborem mogą być tutaj statywy mini i monopody, ponieważ są lekkie i łatwe w obsłudze, chociaż monopody wymagają pewnej praktyki. Istnieją również specjalne statywy na wędrówki, które są niezwykle lekkie i kompaktowe, a zatem idealne do stosowania podczas wędrówek i doskonale nadające się do zastosowania hobbystycznego.

Autor: Marcus Schenk

Marcus jest oddanym amatorem astronomii, autorem tekstów, youtuberem i miłośnikiem nocnego nieba. Od 2006 roku pomaga innym w wyborze odpowiedniego teleskopu - dziś poprzez teksty i filmy.

Jako wielki miłośnik kawy, pod rozgwieżdżonym niebem najchętniej miałby pod ręką swój ekspres do kawy.

Jeśli nie do końca wiesz, jakiego statywu potrzebujesz, zalecamy kontakt ze specjalistycznym dystrybutorem lub doświadczonym fotografem czy astronomem, który pomoże Ci w wyborze odpowiedniego statywu.

Zapraszamy do kontaktu z naszymi kompetentnymi doradcami pod numerem telefonu +49 (0) 8191 / 94049-2

lub poprzez e-mail