Filtr ten nadaje się zarówno do fotografii regionów SII z obszarów zanieczyszczonych światłem sztucznym lub poza miastem. Kontrast pomiędzy światłem siarki jonizowanej a tłem nieba zwiększy się.
Filtr CCD SII zwiększa kontrast między obiektami astronomicznymi i tłem nieba. Poprzez wąską szerokość kąta połowicznego spadku mocy promieniowania przy jednocześnie wysokiej transmisji w zakresie linii SIII, filtr ten osiąga większy wzrost kontrastu, aniżeli filtr o większej szerokości pasma. Filtry te przeznaczone są do fotografii typu CCD/CMOS oraz do fotografii chemicznej obiektów SII za pomocą sprzętu z aperturą od 6" (150mm) przy 1:2,8 do 1:15.
Sposób działania
Filtr blokuje linie emsiji lamp nisko - i wysokoprężnych, rtęciowych i sodowych, jak również linie emisji zjawiska Airglow. Linia SII może omijać filtr z bardzo wysoką transmisją.
Porady i inne informacje dotyczące użytkowania
Jako filtr filtr Clip EOS, filtr ten umożliwia fotografowanie za pomocą aparatów DSLR nawet w przypadku bardzo dużego zanieczyszczenia świetnego, także z obszaru miejskiego. Dzięki filtrom H-alpha i CCD OIII, można również tworzyć obrazy trójkolorowe obiektów linii emisji, nawet przy przy bardzo zanieczyszczonym świetle. Jest to również możliwe w przypadku Kosmicznego Teleskopu Hubble'a (HST). Filtr CCD-CLS marki Astronomik oferuje interesującą alternatywę dla kanału luminescencji w przypadku tworzenia zdjęć mieszanych.
Przydatność filtra
● Obserwacja wzrokowa (ląd): nie nadaje się
● Obserwacja wzrokowa (miasto): nie nadaje się
● Konwencjonalna matryca: nadaje się do bardzo długiego czasu ekspozycji
● Astrofotografia CCD: bardzo dobra przydatność, uzyskanie ekstremalnego kontrastu w przypadku mgławic emisyjnych SII
● Astrofotografia DSLR ( bez modyfikacji): nie nadaje się
● Astrofotografia DSLR (przebudowany za pomocą szkła walcowanego surowego MC): bardzo dobra przydatność, uzyskanie ekstremalnego kontrastu w przypadku mgławic emisyjnych SII
● Kamera internetowa / Video (planety): nie nadaje się
● Kamera internetowa / Video (Deep Sky): nie nadaje się
Dane techniczne filtra
● 97% transmisji w przypadku linii SII (672nm)
● Szerokość kąta połowicznego spadku mocy promieniowania 12 nm
● Całkowita blokada wszystkich uporczywych zakresów długosci fal aż do
podczerwieni
● Homofokalny z innymi filtrami marki Astronomik
● Grubość filtra: 1mm
● Odporny na wilgoć, nie starzeje się, wytrzymały na zarysowania
● Wyposażony w wypolerowany materiał nośny z zakresu optyki instrumentalnej
● Filtr dostarczany jest w nie psującym się, trwałym opakowaniu
Porady dotyczące wyboru:
- jako pierwszy filtr, polecamy Astronomik CLS; ten filtr w dużej mierze tłumi sztuczne zaświetlenie nieba i naturalną poświatę, tzw. airglow; dzięki zastosowaniu tego filtra tło nieba jest ciemne i można korzystać z dłuższych czasów naświetlania by uchwycić słabsze obiekty; filtr jest tak zoptymalizowany, by odwzorowywać obiekty w naturalnych barwach; uwaga: prosty filtr CLS nie blokuje pasma IR; dlatego do zmodyfikowanej pod kątem astrofotografii kamery wymagany jest filtr CLS CCD!
- dobrym wyborem do pracy na obszarach o naprawdę dużym zanieczyszczeniu światłem jest filtr Astronomik UHC; przepuszcza on jedynie linie H-beta, OIII, H-alfa i SII; tłumienie tła nieba jest wyraźnie silniejsze w porównaniu do filtra CLS, jednak ten filtr zdaje egzamin tylko w przypadku mgławic gazowych! Gromady gwiazd i galaktyki są w znacznym stopniu przez niego tłumione,
- dla ambitnych astrofotografów polecamy filtry liniowe linii emisyjnych OIII, H-alfa i SII, dostępne w szerokościach połówkowych 6nm lub 12nm; te filtry także umożliwiają wykonywanie zdjęć naprawdę słabych obiektów z miejsc o wyjątkowo dużym zanieczyszczeniu światłem i przy Księżycu w pełni świecącym wysoko na niebie; zdjęcia w tych wąskich liniach widmowych nie są naturalnie barwne,
- dla użytkowników kamer modyfikowanych pod kątem astrofotografii, oferujemy filtr Astronomik OWB: OWB oznacza "Original White Balance"; filtr koryguje przesunięte odwzorowanie barw kamery zmodyfikowanej, by kamera mogła być znów z powodzeniem używana do codziennej fotografii, bez konieczności obróbki każdego zdjęcia na komputerze.